Savusauna ja vastanläiske vasta tekevät kesästä kesän

Itä-Savolle 130699 Veli-Matti Hynninen

Savusauna lämpiää
Saunan jälkeen laiturilla

Savusauna lämpiää Enonkoskella. Tauno Kautonen ja Ossi Nousiainen saunomassa.

Sauna on suomalaiselle ja erityisesti savolaiselle elämän turvallinen tukikohta. Enonkoskelainen sanankäyttäjä Tauno Kautonen on saunarunossaan oivaltanut miten sauna monitoimitilana on ihmisen palvelija ja elämän suojelija. Hän nostaa savusaunassa saunojan suorastaan seitsemänteen taivaaseen. Saunattomat ovat onnetonta ja sääliteltävää kansaa:

”Se, joka ei saunoo ylistä tulloo tyhmiin kylistä…Tämä saunan ja löylyn kaipuu, sen alle muut kujjeet taipuu.” Kesäkuun kahdentenatoista julistettu saunarauha panee saunojiin vielä uutta liikettä. Nyt suuntaa jokainen kynnelle kykenevä kesäsaunalleen. Juhannuksena röyhyävät kaikki saunat, vastanläiske on suomalaista kesämusiikkia parhaimmillaan. Suomalainen saunakulttuuri kukoistaa.

Löyly hengeks, ves voiteeks

Suomalainen sauna tunnetaan laajalti. Jo ennen Sibeliuksen sinfoniaa, Järnefeltin maalauksia tai Aallon arkkitehtuuria sauna niitti Suomelle mainetta. Mika Häkkisen formula, Jari Litmasen jalkapallo ja Saku Koivun kiekko nostattavat nyt vuorostaan kansallistunnetta siinä missä suomalainen diplomatia tekee maatamme tunnetuksi. Martti Ahtisaari tekee parhaansa, jotta Suomen uusin vientituote, rauhankulttuuri saisi maailman järkiinsä. Mutta kaikkia näitä vanhempi on suomalainen sauna ja saunakulttuuri. Saunassa on synnytty ja kuoltu, ennustettu ja parannettu, tehty taloustyöt ja hoidettu hygienia. Ylisummaan saunan avulla on pysytty hengissä. Sauna on olennainen osa suomalaista elämäntapaa.

Saunaa tuntemattoman ulkomaalaisen mielestä saunoja muuttuu punaiseksi kuin raaka liha ja alkaa näyttää kauhealta. Mutta suomalaisen mielestä saunassa ihminen on kauneimmillaan. Juhani Aho (1861-1921) kiittää miehen kauneutta saunan lauteilla. ”On toisia ruumiita, jotka esiintyvät parhaassa valossaan vaate päällä, toisia jotka pääsevät oikeaan arvoonsa voimistelusalissa. Sasu Punasen jäsenet ja vartalo olivat sillä tavalla rakennetut, että ne vasta saunassa näyttivät tulevan oikeaan ympäristöönsä. Jos mieli ymmärtää miehen kauneutta, piti ne nähdä saunan lauteilta, lämpimän, kostean höyryn sisästä.”

Roomalainen (höyry)sauna on oma lukunsa. Mutta nykyisessä merkityksessään sauna tunnetaan parhaiten suomensukuisten kansojen keskuudessa. Suomalaisella saunalla on liki tuhatvuotinen omahenkinen historia. Saunan salaisuutta ei voi selittää, mutta sen voi aistia – saunomalla. Suomalainen viekin ulkomaalaisen vieraansa usein saunaan. Saunassa ollaan paljaita, tittelit ja statukset karisevat, sauna luo tasa-arvoa.

Sauna pehmittää kovanahkaisenkin

Suomen ehkä tunnetuin saunottaja Urho Kekkonen olisi Belgradin sijasta kutsunut Slobodan Milosevicin Tamminiemen saunaan neuvottelemaan rauhasta. Kekkonen kylvetti ja pehmitti kovanahkaisintakin poliitikkoa maalleen ja maineelleen taipuisiksi. Saunassa sovitaan kaupoista ja päätetään politiikasta. Saunadiplomatia jos mikä sopii suomalaiseksi vientiartikkeliksi.

Kesä kutsuu suomalaiset saunoilleen. Jokasuomalaisen unelma on oma sauna oman järven ranalla, jossa sitten haistellaan omaa ilmaa oman taivaan alla. Tilastotieto vahvistaa: Suomessa lasketaan olevan puolitoistamiljoonaa saunaa. Suomalaista saunarakkautta vaaliva Sauna-Seura (1937) levittää suomalaista saunatietoutta myös ulkomaille. Saunan tuottamaa hyvänolontunnetta ei edes kateus ole vielä pilannut. Sauna onkin suomalaisen vieraanvaraisuuden kohokohta.

Paras sauna-asiantuntija on saunanomistaja itse. Hän lämmittää saunansa ja kylvettää vieraansa. Jokaiseen saunaan liittyy jotakin ainutkertaista ja jännittävää, ei ole kahta samanlaista saunaa. Saunominen on haastavaa myös siksi, että saunanhaltija on pidettävä hyvällä tuulella. Haltija seuraa kylpijöiden käyttäytymistä tarkalla silmällä ja varjelee samalla saunaa palamasta. Vaikka saunanhaltijan sielunelämää ei tarkoin tunneta, saunoja tietää että haltijan kanssa on oltava väleissä.

Sielun ja ruumiin paras lääke

Aleksis Kiven (1834-72) mukaan sauna on köyhän ainoa kesti. Seitsemän veljeksen Juhani suree saunan palettua: ”Onhan kotomme nyt ilman köyhän ainoaa kestiä, ilman kiukaan kohisevaa löylyä. Tuollahan kytee ja savuaa entisen armaan saunamme aherrus.”

Kirjallisuudessa on kilvan kehuttu saunan suotuisia vaikutuksia. Aleksis Kivelle saunaton talo ei käy lainkaan laatuun sillä ”saunanlöyly on sairaan ruumiin ja sielun paras lääke täällä.” Ihmisen kyky antautua saunankylvyn hoiviin on suorastaan luonnonlahja. Onneton se, joka ei ymmärrä saunan virkistävää ja lepuuttavaa merkitystä. Sauna on kylpijälle ”kaikkein mieluisin huone”.

Savolaiskulttuurin tuntija Joel Lehtonen (1881-1934) ei ylistä saunaa suotta, sillä savolaiset ovat saunojien aatelia. Hänen Muttiselleen maailman kaunein sana on: ”saunoitus.” Myös Ilmari Kianto (1874-1970) ylistää saunaansa: ”Tulkoon hallat ja harmit ja muut – sauna, tuo korpunut ja musta, jossa on avarat lautehet, se se immeisen täällä murheen laaksossa äksiisissä pitää.”

Jos ei sauna, terva ja viina auta….niin tauti on kuolemaksi, kiittää suomalainen sananlasku saunan ihmeitä tekevää, tervehdyttävää vaikutusta. Siihen ei kenelläkään ole mitään lisättävää.

Löylyn laatu ratkaisee

Asumisen, kylpemisen ja puimisen kolmiykseys määräsi aluksi saunan luonteen. Alkukantaisessa saunatyypissä näet sauna, asunto ja riihi yhdistyivät. Seuraavaksi tupa ja sauna rakennettiin rakennuksen eri päihin. Myöhemmin sauna suunniteltiin jo paloturvallisesti erilleen. Rakentamistapa heijastaa elämäntapaa. Myös alueelliset erot ovat huomattavia. Savusaunojen historiaa ja rakentamista tutkinut Risto Vuolle-Apila luettelee saunakirjoissaan yli kymmenen alueellista saunatyyppiä savo-karjalaisesta Värmlannin suomalaisten ja Ruijan kveenien saunoihin. Sauna paljastaa myös elämisen tavan ja laadun. Kaupungistuneet suomalaiset haluavat nyt rakentaa savusaunan kesämökkitontilleen.

Savusauna on kaikkien saunojen äiti. Suomalainen saunakulttuuri nousee yli tuhatvuotisesta savusaunasta. Pohjois-karjalaisen kiuastehtaan johtaja Kyösti Nuutinen kertoo, että Juuassa on jo viime vuosisadalta valmistettu vuolukivikiukaita savusaunoihin. Tehdasvalmisteiset kiukaat sopivat nykyisiin savusaunoihin parhaiten, sillä löylyn laatu ratkaisee. Löylyllä on myös tärkeä mytologinen sisältö. Löylyloitsuissa toistuva sanapari ”terve löyly – terve lämmin” vihjaa miten savusaunan löyly parantaa kaikki vaivat. Myös hää- ja muut juhlavalmistelut on parasta aloittaa savusaunasta.

Itäsuomalaisten käyttämä vasta ja länsisuomalaisten vihta parantaa vielä löylyn tehoa. Vasta panee veren kiertämään ja nahkan punottamaan. Vastominen aloitetaan aina päästä jalkoihin päin, kipu ja kylmyys ajetaan jaloista ulos ”varpahista varvikkoon, sormenpäistä sammaleen.” Selkäkipu paranee parhaiten nokkosvastalla.

Savusauna on pyhä, sielun ja ruumiin virvoittaja. Elämä uudistuu, mieli virkistyy ja olo kohenee. Vaikka saunahullut suomalaiset innostuvat sähkösaunoissaan väliin löylykilpailuihin, savusaunassa ei kilpailla vaan nautitaan. Savusaunan leppeä 50-70 asteen hunajainen löyly tarjoaa suotuisan puitteen laudeseurustelulle. Sauna synnyttää hiljaisuuden ja rauhan lisäksi myös sovinnollisuutta. ”Saunassa on sarvet poissa, siellä elää sovinto.” Savolaiset ovat rakentaneetkin saunaansa usein seurustelulauteet, myös henkinen välimatka lyhenee kun herrat ja narrit paljastuvat kaikessa alastomuudessaan tasavertaisiksi.

Kun Väinämöinen kutsui Ukko Ylijumalan savusaunaansa parantamaan tautia ja palauttamaan rauhaa Kalevalaan ja Pohjolaan hän kajautti vetoavasti: ”Tule nyt löylyhyn, Jumala…

Tekemähän terveyttä… Rauhoa rakentamahan.”

Suomalainen saunakulttuuri on rauhankulttuuria. Nyt nähdään miten hyvin Martti Ahtisaaren

Euroopan ylikuumille kiville heittämä mesilöyly selvittää maailmaa. Vasta häkälöylyjen jälkeen sauna on kylpykuntoinen.

Saunaa tarvitaan aina.

Veli-Matti Hynninen

Kirjoittaja on kirkkoherra Loviisasta, Porvoon rovastikunnan lääninrovasti. Kirjoittajan savusaunan vihkiäisiä vietetään Enonkoskella (19.6. klo 15) ennen juhannusta.

Kuvateksti:

Kirjoittajan savusauna vihitään käyttöönsä Enonkoskella ennen juhannusta. Saunan on rakentanut hirsirakentaja Pertti Makkonen ja sen vihkii kirkkoherra Toivo Loikkanen. Juhlarunon on kirjoittanut maanviljelijä Tauno Kautonen.

Tauno Kautosen juhlaruno Veli-Matti Hynnisen saunanvihkiäisiin:

Kehuriimilöitä savusaunalle

Se on onnen ja ihmeen tie

joka savusaunan ovele vie

Sen tuntoo paljaissa jalossa

sisäkalluin salossa

männeen mualiman muistohen valossa

Muinon saunassa pestiin päitä

ja tehtiin niitä jos näitä

Se on ruumiin ja mielen kiel´

Jota huastoo tekköö jokkaisen miel´

Sen tuntoo paljaala ihola

läskilöilä, lihola

Sama makkeus köyhilä, kihola

Tämä saunan ja löylyn kaipuu

sen alle muut kujjeet taipuu

Se on lauhan ja lämmön mua

jossa miel´ja ruumis löhhöillä sua

Kun paineet pois ovat lauvvenna

mielen lunkut auvvenna

koko vartalo löylyssä rauvvenna

Niin se kylöpy meitä hellii

kuin lusikka mannavellii

Se on lauhkii ja äkäne

vaan eipä äkäse häkäne

Sen seinäkorreuvet nokena

on kuumuutta kokena

pihkapisamat norroiloo jokena

Tulen tarinoo kiuvvas kertoo

jutut vettää voile vertoo

Kai sie kuhtuun out vastana

ja oot vastan kiukaala kastana

Sen läiskeen korvillain kuullunna

ja taivoon tullees out luulluna

kun on hellään tuullunna

Löylyn luavusta suat sie nauttii

– Uh ja äh vaikka sauttii

Ainahan kehhuu hyvvee voip

kiitos oikii linnunlauluna soip

Se, joka ei saunoo ylistä

tulloo tyhmiin kylistä

ja suap jahtailla kirppuja sylistä

Sauna, sehän on puoliks´ ruokoo

– Voi tokkii, viisaattii huokoo

Savusauna on kukka muan

niin kun kurenpolovi hevoshuan

Sen korreus nautinnoks´ käyttäkee

löylylystit näyttäkee

lauteet paljaila pyllylä täyttäkee

Kaikki vastala hakkailemmaa

sen perästä makkailemmaa

Monhan saunaan lie syntyny

usseempi saunoo on lämmitelly

Voip monnii kylöpii rahassa

hyvässä ja pahassa

saunan löyly on rikkautta nahassa

Vastoo elikkä lehtiluutoo

voip appuun löylyssä huutoo

Tauvvit saunassa lähtöö pois

Mikä liäkettä löylyy tojempoo ois

se hoitaa nännii ja nivusta

piästää mielen kivusta

lämmin vappauttaa viisaannii vivusta

Löyly verestää suarnan juuret

aukoo hengen portit suuret

Tämä sauna on verski nyt

taitomiehet sen on pystytellyt

Voi noita jyhkeitä hirsijä

ne näkköö helteitä, kirsijä

ja ne kuuloo virsijä

Kuka löylyssä tykkee olla

ei hää riävy hunningolla

Ihe Jumala löylyn loi

kuka toinen sellasta tehhä voi

Niin liha, läski kun luumassa

viihtyy saunassa kuumassa

ja myö hihkutaan kylövyn huumassa

Ei kun vasta ja kippa kättee

Nyt löylyn lyöjät suap pättee